We wtorek o godz. 6.45 uczniowie z klasy 7 a zebrali się na Dworcu Głównym PKP w Lublinie, aby udać się pociągiem na wycieczkę do Warszawy. Podróż pociągiem była pierwszą atrakcją tego dnia. Nasza stolica przywitała nas piękną i słoneczną pogodą, która dopisywała nam przez cały dzień. Po przyjeździe udaliśmy się, aby podziwiać Pałac Kultury i Nauki, bez którego ciężko dziś wyobrazić sobie Warszawę. Następnie spacerowaliśmy urokliwymi alejkami w Parku Ujazdowskim, mieliśmy też chwilę na odpoczynek. Jednym z głównych punktów naszej wyprawy było zwiedzanie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Po otrzymaniu przepustek i przejściu przez sejmowe bramki mogliśmy obejrzeć makietę budynków sejmowych oraz zapoznać się z historią polskiego parlamentu. Największym zainteresowaniem cieszyła się jednak sala obrad. Uczniowie dowiedzieli się, gdzie siedzą poszczególne kluby oraz najważniejsze osoby parlamentu, jak wygląda codzienna praca posłów oraz ich udział w wielu komisjach. Pani przewodnik z zadowoleniem stwierdziła, ze nasi uczniowie są dobrze zorientowani w kwestiach struktury i funkcji parlamentu oraz trójpodziału władzy, bowiem bezbłędnie odpowiadali na zadawane im pytania. Podczas dalszego zwiedzania uczniowie mogli poznać miejsce przebywania dziennikarzy oraz zrobić zdjęcie przy wejściu do Senatu czy też, na często oglądanych w telewizji, sejmowych schodach. Byliśmy również w Holu Głównym, na którym znajduje się tablica upamiętniająca posłów II Rzeczpospolitej poległych w czasie II wojny światowej oraz tablica upamiętniająca ofiary Katastrofy Smoleńskiej. Następnie młodzież miała okazję zobaczyć jak wyglądają gabinety Wicemarszałków Sejmu. Na zakończenie uczniowie otrzymali upominki przygotowane przez Wszechnicę Sejmową. Po wyjściu z Sejmu udaliśmy się do Muzeum Geologicznego było to fascynujące uzupełnieniem naszej wyprawy, spotkanie z przeszłością geologiczną Polski. W zabytkowym budynku Muzeum mieliśmy okazję podziwiać różnorodność okazów skał, minerałów, skamieniałości ułożonych w tematyczne wystawy. Szczególne zainteresowanie wśród zwiedzających wzbudziły eksponaty szkieletu mamuta oraz upierzonego drapieżnego dinozaura. Na każdym z uczestników wystawa wywarła niezapomniane wrażenie. Punktem kulminacyjnym naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL. Mogliśmy zagłębić się w historię polskiej walki o wolność w czasach reżimu komunistycznego, zapoznając się ze wstrząsającymi relacjami tych, którym udało się przeżyć, odwiedzając miejsce stracenia gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, cele więzienne, m.in. rotmistrza Witolda Pileckiego oraz miejsca tortur, takie jak mokry karcer. Przewodnicy muzeum oprowadzili nas m.in. po wystawie poświęconej ks. Arcybiskupowi Antoniemu Baraniakowi, biskupowi i sekretarzowi księdza Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który przez 3 lata był więziony i poddawany nieludzkim przesłuchaniom, aby wymusić zeznania przeciwko Prymasowi. Wśród poruszających pamiątek znalazły się pozostałości butów Danuty Siedzikówny „Inki”, które miała na sobie w chwili rozstrzelania, a także zapiski i rysunki Emila Barchańskiego – licealisty, który naraził się komunistycznej władzy podpaleniem stołecznego pomnika Feliksa Dzierżyńskiego. Dzięki opowieściom Pani przewodnik ożyły biografie bohaterów walczących o niepodległą Polskę. Wizyta w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL była wyjątkową lekcją polskiej historii, która na długo pozostanie w naszej pamięci. Pełni refleksji i zadumy udaliśmy się w stronę centrum. Oczywiście nie zabrakło też miejsca na zakupy w Złotych Tarasach. Pomimo zmęczenia wróciliśmy zadowoleni, a jednocześnie smutni, że czas tak szybko minął. Wycieczka do Warszawy dostarczyła nam niezapomnianych przeżyć. Zostało jednak tyle ciekawych miejsc wartych obejrzenia, że z pewnością wybierzemy się tam ponownie. Uczniowie i wychowawca klasy serdecznie dziękują Państwu Magdalenie i Sławomirowi Hypsiom za pomoc w zorganizowaniu tak wspaniałej i wartościowej wycieczki. Panu Sławomirowi szczególnie za poświęcony czas i przede wszystkim za opiekę podczas naszej wyprawy.

Galeria zdjęć dostępna TUTAJ.